04 December 2020

Jual Tudung Kanak-Kanak Dari Rumah Sampai Masuk SOGO

 

’tudung


Tudung Kanak-Kanak Jenama Fathiya's Dreams.


Siapa sangka perniagaan tudung kanak-kanak yang mula beroperasi dari rumah dan dijalankan secara dalam talian kini semakin dikenali serta mendapat sambutan yang menggalakkan.


Lebih membanggakan, jenama tudung kanak-kanak Fathiya's Dreams diusahakan sejak lapan tahun lalu berjaya menjadi jenama tudung kanak-kanak pertama diterima masuk di bahagian kanak-kanak pusat beli-belah terkemuka, SOGO Malaysia.


Pemilik syarikat 2G Resources Sdn Bhd dan Pengasas Fathiya's Dreams Rodzi Mohamed berkata, dia sendiri tidak menyangka berpeluang meletakkan jenamanya di pusat beli-belah.


Rodzi berkata, dirinya bersyukur dengan bantuan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan rakan usahawan lain yang bernaung di bawah agensi kerajaan itu, jenamanya mula dikenali ramai dan dipasarkan di pusat beli-belah.


"Selama ini, saya tidak pernah terfikir memasarkan produk ini di pusat beli-belah walaupun memang ada perancangan ke arah itu. Maklum saja, untuk mendapatkan peluang itu bukan mudah dan saya tidak mempunyai rangkaian.


"Namun, menerusi seminar selama tiga hari yang saya ikuti anjuran KPDNHEP, ia memberi peluang kepada saya mengenali lebih ramai usahawan dan wakil pusat beli-belah seterusnya membolehkan jenama ini duduk sebaris dengan jenama barangan kanak-kanak lain di pusat beli-belah terkemuka," katanya.


Rodzi berkata, sepanjang seminar itu banyak maklumat diperoleh termasuklah mengetahui cara dan kriteria memasarkan produk di pusat beli-belah dan pasar raya besar dengan perkongsian diberikan.


Selain itu, katanya perkongsian dari usahawan lain yang bernaung di bawah KPDNHEP juga banyak membantu dan memberi tunjuk ajar dari pelbagai aspek.


Menurut Rodzi, selain seminar, KPDNHEP juga membantu saya mengembangkan perniagaan dengan memberi peluang mengikuti siri jelajah Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) di beberapa lokasi.


Katanya, menerusi pembukaan ruang niaga di beberapa pusat beli-belah, jenamanya semakin dikenali ramai dan mendapat sambutan terutama mereka yang ingin menjadi wakil jualan.


"Siapa yang tidak mahu membuka ruang niaga di pusat beli-belah. Namun disebabkan sewa tinggi iaitu sekitar RM2,000 hingga ke RM3,000, ia satu jumlah yang sangat besar.


"Namun, dengan bantuan KPDNHEP, kami berpeluang mempromosikan dan memperkenalkan jenama Fathiya's Dreams. Alhamdulillah, sambutan sangat baik.


"Lebih menggembirakan, sepanjang KBBM itu, bukan pelanggan saja yang banyak membuat pembelian tetapi ramai juga pengunjung yang berminat menjadi agen jualan," katanya.


Kumpulan WhatsApp disertai ramai usahawan di bawah naungan KPDNHEP ini juga banyak membantu perjalanan perniagaannya.


"Sebagai peniaga, ada kala peluang itu ada di depan mata tetapi kita tidak tahu caranya terutama untuk menembusi pasaran di pasar raya besar dan pusat beli-belah.


"Jadi dengan adanya kumpulan WhatsApp ini, ia banyak membantu dan kita boleh lihat peluang yang ada. Selain itu, usahawan lain juga sentiasa saling membantu dalam pelbagai hal," katanya.


Berkongsi sedikit perjalanan perniagaannya yang menjual rangkaian produk muslimah untuk kanak-kanak, Rodzi memulakan perniagaan secara dalam talian pada 2012 dan beroperasi hanya dari rumah.


Pada 2014, ia membuka mini butik bagi memenuhi permintaan pelanggan yang gemar membeli secara terus dan membuka butik pertamanya fathiyah's dreams pada 2017.


Rodzi berkata, dengan keadaan pandemik Covid-19 ini, ramai peniaga terutama perusahaan kecil dan sederhana (PKS) terjejas sehingga ada yang terpaksa menutup perniagaan mereka.


Justeru, dengan bantuan seperti latihan dan pemasaran yang dianjurkan KPDNHEP itu, ia sangat diperlukan oleh usahawan.


"KPDNHEP juga perlu melakukan lebih banyak program untuk lebih dekat dengan usahawan kerana masih ramai usahawan bumiputera tidak tahu mengenai produk bantuan yang disediakan KPDNHEP.


"Selain itu, saya berharap program sedia ada KBBM perlu diteruskan dan ditambahbaik bagi memperkenalkan lagi barangan buatan Malaysia kepada masyarakat sekali gus dapat memajukan perniagaan PKS," katanya.


Sumber

Jual Tudung Kanak-Kanak Dari Rumah Sampai Masuk SOGO Rating: 4.5 Diposkan Oleh: Aura Dinamik